søndag den 28. december 2008

Sådan laver man en perle...

På Sildehagen kom Peter From fra vikingegruppen Lindholmhøje forbi med sit kamera. Det blev til følgende fotoserie, der viser hvordan man laver en plasperle på vikingemaner.
Man fylder perleovnen godt op med trækul, så man er sikker på der er varme nok til at lave en hel perle.
Så lægger man en mosaikstift til forvarmning på kanten af ovnen. En perledorn varmes op, så en rest fra forrige perle bliver flydende.
Med den flydende glasstump samler man mosaikstiften op og smelter den i ovnens varme.
Den flydende glasmasse vikles rundt omen ny perledorn (dyppet i seperator), og basis perlen er lavet. Derefter kan perlen dekoreres med tynde glastråde.

Røde som hvide..

Den færdige perle. En traditionel vikingeperle der er fundet både i Ribe, Birka, Hedeby, Kaupang og på Bornholm.




1 kommentar:

Christina sagde ...

Hej Nidhug!
Flot side du har! Det er dejligt med de mange billeder, så man rigtigt kan se hvad du arbejder med. - Mon ikke jeg bliver nødt til at købe nogle perler af dig til sommer, hvis jeg kommer på et marked hvor du/I driver handel;-)
Jeg tror, at jeg måske snakkede med en af jer i Jelling her i sommer (2008), men desværre var min pengepung tom, da jeg kom til jeres bod. (Jeg kan huske jeres drage Nidhug på bordet med perlerne).

År og Fred fra en wanna be-viking fra Midtjylland :-)